Aanhangwagen afmetingen en gewichten

Bij aanhangwagens worden altijd de afmetingen opgegeven. Het kan hierbij gaan om de bakmaat, bordhoogte, lengte x breedte x hoogte, totale breedte, totale lengte, totale hoogte, laadvloerhoogte, hoogte vanaf de laadvloer en de hoogte vanaf het wegdek. Bij de specificaties van een aanhangwagen worden ook gewichten genoemd zoals bruto gewicht, eigen gewicht en netto laadvermogen. Wat betekenen die termen, en hoe komen ze nu tot stand?

Afmetingen - de bakmaat ofwel lengte x breedte x hoogte

De bakmaat die wordt vermeld bij de specificaties van een aanhangwagen is de afmeting van de laadbak. Deze maat kan echter gemeten worden aan de binnenkant van de zijborden of aan de buitenkant van de zijborden.

Waarom wordt de bakmaat nu niet op dezelfde manier gemeten? Dit komt omdat de opgegeven afmeting eigenlijk de chassismaat is (zie afbeelding). Bij bakwagens, dit zijn alle aanhangwagens met spatborden naast de laadbak, staan de borden vaak op het chassis. Bij plateauwagens, dit zijn alle aanhangwagens met de wielen onder de laadvloer, zitten de borden meestal aan de zijkant van het chassis.
Om die reden word bij bakwagens de bakmaat de buitenkant van de laadbak gemeten. De netto inwendige ruimte binnen de borden is meestal 3 tot 5cm minder dan de opgegeven bakmaat. Bij plateauwagens wordt de bakmaat meestal de binnenkant van de borden gemeten. In dat geval is de netto inwendige afmeting dus gelijk aan de opgegeven bakmaat.

Doorsnede van de laadbak van een open aanhangwagen
Doorsnede van een bakwagen (wielen naast het chassis)

Doorsnede van de laadbak van een aanhangwagen met de wielen onder de laadbak
Doorsnede van een plateauwagen (wielen onder het chassis)

Helaas houden niet alle fabrikanten deze basisregel aan en zijn er ook uitzonderingen.

Eduard Trailers bouwt bijvoorbeeld alleen maar kippers, multitransporters, plateauwagens en autoambulances. Al deze aanhangwagens worden op nagenoeg hetzelfde chassis gebouwd, en hebben de wielen dan ook allemaal onder de laadbak. Alle bakmaten worden bij deze aanhangwagens aan de binnenkant van de laadbak gemeten. Enige uitzondering bij de aanhangwagens van Eduard Trailers is de autoambulance met reling. Deze reling staat namelijk op het chassis en is de binnenmaat bij deze specifieke autoambulance circa 6 centimeter minder dan de opgegeven bakmaat.

Bij de merken Humbaur en Blyss wordt de bakmaat bij alle wagens, dus zowel de plateauwagens als de bakwagens, aan de binnenkant van de borden gemeten.

Bij de merken Twins Trailers en Power Trailer wordt de bakmaat bij de bakwagens aan de buitenkant van de borden gemeten. Bij deze twee merken wordt de bakmaat van de plateauwagens echter wel aan de binnenkant van de borden gemeten.

Afmetingen - de totale lengte, totale breedte en totale hoogte

De totale lengte, breedte en hoogte zijn belangrijk als de aanhangwagen ergens in, of tussen moet passen. Dit zijn dus de afmetingen inclusief spatborden trekdissel en eventuele andere delen die buiten de bak uitkomen.

Totale lengte:

De totale lengte van de aanhangwagens is de lengte inclusief trekdissel en eventuele achterlichtbalk. Trekdissels zijn meestal tussen de 90 en 150cm lang. Achterlichtbalken zijn ofwel geïntegreerd, ofwel hooguit 15 cm diep.

Een bakmaat van 260cm lang geeft dus een totale lengte van circa 350 tot 400cm.

Totale breedte:

Bij een bakwagen is de totale breedte de afmeting van de bak plus breedte van de spatborden. Spatborden zijn meestal 20 tot 24cm breed, dus dan komt er ongeveer 40-45cm bij. Een bakwagen met een bakmaat van 257x132cm is dus inclusief de spatborden totaal 175cm breed.

Bij een plateauwagen is de totale breedte de bakmaat plus eventuele borden en klepsluitingen. Een plateauwagen met een bakmaat van 260cm x 150cm is dus totaal 160cm breed.

Totale hoogte:

Bij een bakwagen of plateauwagen beslaat de totale hoogte de laadvloerhoogte plus de hoogte van de opbouw. Onder de opbouw verstaat men niet alleen de borden, maar ook een voorrek of een eventuele huifconstructie.

Een plateauwagen met een laadvloerhoogte van 63cm die bijvoorbeeld is voorzien van een huifopbouw van 160cm heeft dan een totale hoogte van 63 + 160 = 223cm. Een tweede voorbeeld van een plateauwagen, nu met een laadvloerhoogte van 72cm met laadbakborden van 30cm hoog die daar bovenop is voorzien van 70cm hoge loofrekken. Deze plateauwagen heeft in dit geval een totale hoogte van 72 + 30 + 70 = 172cm hoog. Dezelfde plateauwagen zonder loofrekken is dan dus 72 + 30 = 102cm hoog.

Grafische voorstelling van een plateauwagen met loofrekken

Bij een gesloten wagen is het de hoogte van de bakmaat plus de laadvloerhoogte plus eventuele zaken die bovenop het dak gemonteerd zijn.
Een gesloten aanhangwagen met een bakmaat van 250cm x 150cm x 150cm en een laadvloerhoogte van 50cm is de totale hoogte dan dus 200cm hoog.

Afmetingen - de laadvloerhoogte

De laadvloerhoogte van een aanhangwagen geeft de hoogte van de bovenkant laadvloer aan, gemeten vanaf de grond. De laadvloerhoogte wordt gemeten ter plaatse van de as van de onbeladen aanhangwagen in horizontale positie.

Bij de bakwagens is de laadvloerhoogte redelijk uniform, en ligt deze meestal rond de 50cm. De professionele aanhangwagens zoals de plateauwagen daarentegen zijn in verschillende laadvloerhoogtes te verkrijgen. Zo zijn deze aanhangwagens te verkrijgen in laadvloerhoogtes van bijvoorbeeld 56cm (extra verlaagd), 63-66cm (verlaagd) tot 72-75cm (standaard).

Afmetingen - hoogte vanaf de laadvloer

De hoogte vanaf de laadvloer wordt vaak gebruikt om de hoogte van een huif op een aanhangwagen te omschrijven. De opgegeven hoogte is dan de hoogte van de huif gemeten vanaf de laadvloer op een aanhangwagen met standaard borden.

Dus bij een plateauwagen van 260x150cm met standaard borden van 30cm hoog kan bijvoorbeeld een huif geleverd worden met een hoogte van 160cm. In het genoemde voorbeeld is de 160 cm de hoogte vanaf de laadvloer. De huifconstructie wordt bovenop de standaard borden gemonteerd en het huifdoek valt circa 10 cm over de borden heen.

Stel nu dat u deze zelfde huif op een wagen met verhoogde borden van 40cm hoog plaatst , dan heeft deze huif geen huifhoogte van 160cm maar een hoogte van 170cm omdat de huifhoogte, zoals gezegd, vanaf de laadvloer wordt gemeten.

Plateauwagen met geopende huif
De huifhoogte van een aanhangwagen wordt gemeten vanaf de bovenkant van de laadvloer.

Afmetingen - hoogte vanaf het wegdek

De hoogte vanaf het wegdek geeft aan dat dit gemeten is vanaf het wegdek, waarbij de aanhangwagen goed waterpas staat. Dit geld voor de laadvloerhoogte en bijvoorbeeld totale hoogte.

Afmetingen – bordhoogte

De term bordhoogte wordt gebruikt bij aanhangwagens met een open laadbak die is voorzien van borden. De bordhoogte geeft hierbij aan hoe hoog deze borden zijn. De gangbare bordhoogte bij aanhangwagens met rondom neerklapbare borden is 30 tot 35cm en zijn er optioneel verhoogde borden leverbaar met een bordhoogte van 40 tot 45cm. Bij veel merken en modellen is het ook mogelijk om boven op de al aanwezige borden nog een set zogenaamde opzetborden te plaatsen. De laadbak wordt in dat geval gevormd door twee rijen met borden boven op elkaar waardoor ook het volume van de laadbak wordt vergroot.

Humbaur aanhangwagen met opzetborden
Opzetborden worden op al aanwezige borden geplaatst en vergroten zo het volume van de laadbak.

Bij de gewone bakwagens spreken we ook over bordhoogte, hoewel daarbij de zijborden niet neerklapbaar zijn doordat de laadbak tussen de wielen is geplaatst. Bij dit type aanhangwagen varieert de bordhoogte normaal gesproken tussen de 20 en 40cm. Bij sommige modellen zit er ook nog een bindrail boven op de borden. Deze bindrail is in de meeste gevallen ongeveer 10cm hoog.

Hieronder even enkele voorbeelden:

Een Blyss Maxx 204x110x27cm heeft dus een bordhoogte van 27cm.
Een Twins Trailers 257x132x40cm met bindrail heeft dus een bordhoogte van 30cm en een bindrail van 10cm hoog.

Bij plateauwagens komen bordhoogte voor van 10 tot 50cm.

Een Eduard 260x150x30cm heeft dus een bordhoogte van 30cm.
Een Eduard 260x150x40cm heeft dus een bordhoogte van 40cm.
Een Eduard 260x150x0cm heeft dus een bordhoogte van 0cm wat betekent dat dit een vlakke uitvoering is, en dat deze dus niet van borden is voorzien.

Gewichten - bruto gewicht

Met bruto gewicht wordt het maximale totaalgewicht bedoeld. Dit is de som van het eigen gewicht van de aanhangwagen en het netto laadvermogen van de aanhangwagen.

Dit bruto gewicht kan van belang zijn bij de keuze van een aanhangwagen, maar zeker ook bij de aanschaf van een auto wanneer u het maximale wilt kunnen laden. Het is echter vooral van belang in het geval de bestuurder niet over het BE rijbewijs beschikt. Als u namelijk geen BE rijbewijs heeft wordt er naar het bruto gewicht gekeken om te bepalen of u wel- of niet met de betreffende aanhangwagen mag rijden.

Het bruto gewicht staat op het typeplaatje van de aanhangwagen vermeld en ook op de COC verklaring. Bij aanhangwagens met een eigen kenteken staat het ook vermeld bij het RDW.

Gewichten - eigen gewicht

Het eigen gewicht van de aanhangwagen is het gewicht van de aanhangwagen zelf, uiteraard zonder belading, maar ook zonder accessoires zoals bijvoorbeeld een koprek of een huif.

Het eigen gewicht van een aanhangwagen staat vermeld op de bij deze wagen horende COC verklaring. Het gewicht dat een fabrikant of dealer in de folder, of op de website, vermeld kan daar van af wijken. Het gewicht op de COC verklaring is echter leidend.

Indien er naderhand accessoires op, of in de aanhangwagen, gemonteerd worden dan wordt de aanhangwagen dus zwaarder. Deze extra accessoires worden aangemerkt als lading.

Gewichten - netto laadvermogen

Het netto laadvermogen is wat u effectief aan lading met de aanhangwagen mag vervoeren. Let op: dit is misschien meer dan wat uw auto mag trekken!

Een ongeremde aanhangwagen met een bruto gewicht van 750kg en een eigen gewicht van 240kg heeft een netto laadvermogen van 750 – 240 = 510kg.
Stel dat deze aanhangwagen voorzien zou worden van een set loofrekken die 60kg weegt blijft er dus effectief nog maar een netto laadvermogen van 450kg over. Het rekensommetje is dan namelijk als volgt: 750 – (240+60) = 450kg.

Een geremde tandemas plateauwagen met een bruto gewicht van 3000kg en een eigen gewicht van 620kg heeft een netto laadvermogen van 2380kg. Als u deze plateauwagen wilt trekken met een auto die 1800kg mag trekken, dan mag u echter slechts 1180kg laden (1800-620=1180).

Een ongeremde gesloten aanhangwagen met een bruto gewicht van 750kg en een eigen gewicht van 400kg heeft een netto laadvermogen van 350kg. Als u deze gesloten aanhangwagen wilt trekken met een auto die 550kg ongeremd mag trekken dan mag u echter slechts 150kg laden (550-400=150).

Advies nodig?

Wanneer u op basis van bovenstaande informatie nog vragen heeft, dan helpen wij u graag. Het gaat immers soms om de laatste centimeters, of is niet de bakbreedte, maar de doorgang van de achterdeur bij een gesloten aanhangwagen voor u belangrijk. Met circa 500 aanhangwagens op voorraad kunnen wij vaak even voor u gaan nameten, en anders vragen wij het na bij de fabrikant. Uiteraard bent u ook van harte welkom in onze showroom.